نقش دای در تولید خوراک: بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت و اصول صحیح استفاده

نقش دای در تولید خوراک: بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت و اصول صحیح استفاده

در این مقاله به شرح نکات کلیدی مرتبط با دای می‌پردازیم. از ساختار دای تا پارامترهای تأثیرگذار بر کیفیت آن گرفته تا عوامل مؤثر بر ساییدگی و ترک خوردگی دای به هنگام تولید خوراک را مورد بررسی قرار داده‌ایم. همچنین در آخر به اصول صحیح استفاده از دای و رولر که موجب افزایش طول عمر و بهبود کارکرد این قطعات می‌شوند، پرداخته‌ایم.

انواع سوراخ دای

پارامترهای ساختاری و مهم دای که همواره باید آن‌ها را در نظر گرفت عبارتند از: قطر داخلی دای، پهنای مؤثر دای، ضخامت دای، فشار سوراخ خروجی دای، قطر و عمق مؤثر دای، نسبت تراکم، نرخ مساحت سوراخ دای و ناهمواری سوراخ دای.

نمودار ساختار دای

نسبت تراکم تأثیر مستقیم بر روی سختی خوراک پلت شده دارد. اگر این نسبت خیلی بزرگ باشد ظرفیت تولید و کیفیت خوراک پلت کاهش می‌یابد و اگر خیلی کوچک باشد باعث شکستگی پلت و کاهش کیفیت خوراک می‌گردد.

جنس دای:

انتخاب مناسب آلیاژ بر روی کیفیت قطعه دای و طول عمر آن تآثیر بسزایی دارد. دای‌های شرکت ژنگ چانگ از آلیاژ استیل مقاوم در برابر زنگ زدگی ساخته شده است و جهت اطمینان از عدم وجود پوسته اکسیدی در حفره دای، عملیات حرارتی از طریق کوره‌های چند منظوره خلاء صورت می‌گیرد. بدلیل عملیات حرارتی یکنواخت، دای دارای سختی بالا و مقاوم در برابر سایش می‌باشد.

ضخامت دای:

انواع دای از نظر ضخامت به سه دسته نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شوند و به طور کلی دای‌هایی با قطر کوچک دارای ضخامت نازک هستند و بالعکس.

فواصل بین سوراخ‌های دای:

فواصل بین سوراخ‌های دای ظرفیت تولید خوراک پلت را تحت تآثیر قرار می‌دهد. اگر دای از مقاومت مناسب برخوردار باشد، تعداد سوراخ‌های دای را تا حد ممکن می‌توان افزایش داد و ظرفیت تولید بیشتر می‌شود.

علاوه بر اهمیت فواصل بین سوراخ‌های دای، اشکال سوراخ‌های دای نیز در تولید خوراک پلت هموار و باکیفیت نقش بسزایی دارد. به طور کلی سوراخ دای، سوراخ صافی نبوده و مخروطی شکل است. زاویه سوراخ‌های مخروطی شکل باید مناسب باشند تا مواد اولیه به راحتی وارد سوراخ دای شوند. همچنین سوراخ خروجی دای (Relief Hole: در ضلع خروجی دای که قسمت تخلیه خوراک پلت است) نباید عمیق باشد.

در ادامه دلایل ساییدگی ناهموار دای و دلایل ترک خوردگی انواع دای را بررسی میکنیم و سپس به اصول صحیح استفاده از دای و رولر می‌پردازیم؛

اسکرپر ورودی مواد فرسوده شده، موقعیت و زاویه آن نامناسب یا جریان ورودی مواد اولیه ناهموار باشد.

شفت اصلی دچار ساییدگی شده و به موقع تعویض نشده باشد که منجر به ایجاد فاصله ناهموار در جلو و پشت رولرها می‌شود.

بلبرینگ شفت اصلی باز یا دچار فرسودگی شده باشد که منجر به جابه جایی شفت اصلی می‌شود.

به دلیل فرمولاسیون نامناسب خروجی دو طرف دای یکسان نیست.

در دای شئ آهنی وجود داشته باشد.

رولرها به خوبی نصب نشده باشند در نتیجه باعث ساییدگی ناهموار در هر دو طرف دای می‌شوند.

موقعیت رولرها نامناسب باشد.

دای از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.

جنس نامناسب دای

عملیات حرارتی نادرست

ترتیب اشتباه سوراخ‌های دای و فرآیند پردازش آن‌ها

ساییدگی خار اطمینان، کلمپ دای، رینگ سایشی، پولی (pully)  و درپوش دای

عدم نصب صحیح رولرها

فاصله بسیار کم دای و رولر

نازک شدن دیواره دای در نتیجه وجود سوراخ‌ خارجی در دای‌های با نسبت تراکم پایینتر و با سوراخ کوچکتر

استفاده نادرست از پین ایمنی

استفاده از ابزار نامناسب مانند چکش فلزی در دمونتاژ کردن دای

افزایش ضریب اصطکاک بین خوراک و دای به دلیل وجود فیبر زیاد در فرمولاسیون ماده اولیه

جریان زیاد ورودی مواد به دلیل عدم تنظیم سرعت فیدر

وجود شئ فلزی داخل دای به دلیل کاهش تأثیر آهنربای مغناطیسی

تخلیه مشکل خوراک به دلیل عدم استفاده از دای یا شسته نشدن آن به مدت طولانی

ایجاد پرش و حرکت شفت اصلی به دلیل آسیب در بلبرینگ شفت یا چسبندگی الاستیک فنر

از نسبت تراکم مناسب استفاده شود.

دای و رولر به بدرستی نصب شوند.

غلطک در وضعیت مناسبی نسبت به سطح دای قرار داشته باشد.

با حجم کم بار شروع به تولید کنید.

دای جدید به زمانی برای حرکت و چرخش نیاز دارد؛ پس از نصب دای و همچنین پس از توقف اضطراری دستگاه آن را بدون بار روشن نمایید.

تعمیر و نگهداری دای در محل کارخانه بسیار مهم است.

برای دستیابی به بهترین راندمان تولید، رولرهای مختلف را با توجه به مواد مختلف انتخاب نمایید.

بهترین فاصله بین دای و رولر ۰/۳-۰/۱ میلی‌متر است و این فاصله نباید بیشتر از ۰/۶ باشد. (در یک محدوده مشخص هر چه شکاف بیشتر باشد برای کیفیت خوراک بهتر است.)

هنگامی که میزان ساییدگی رینگ سایشی بیش از ۰/۳-۰/۲ میلی‌متر باشد باید تعویض گردد. همچنین رینگ سایشی باید از چرخ دنده کوچکتر باشد. (کارکرد رینگ سایشی برای تثبیت موقعیت شعاعی دای و جهت اطمینان از تطابق داشتن دای با مرکز شفت اصلی است.)

فاصله اسکرپر و درپوش دای باید کمتر از ۵-۳ میلی‌متر باشد. (ساییدگی و یا نصب نامناسب اسکرپر در قسمت ورودی مواد منجر به عدم توزیع یکنواخت مواد در سطح دای وکیفیت نامناسب خوراک تولیدی می‌گردد.)

به طور کلی دای در فرآیند تولید خوراک پلت شده نقشی کلیدی دارد و تأثیرات آن بر کیفیت نهایی محصول، بهره‌وری تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر تجهیزات بسیار حائز اهمیت است. انتخاب دای مناسب و تنظیم بهینه پارامترهای آن می‌تواند به صورت چشمگیری در فرآیند تولید پلت سودمند باشد.

منبع: واحد تحقیق و توسعه شرکت ژنگ چانگ