نکات اصلی برای استفاده و نگهداری از پلت میل در فصل تابستان

نکات اصلی برای استفاده و نگهداری از پلت میل در فصل تابستان

در یک کارخانه تولید خوراک در فصل تابستان دمای محیط بالا است. به این ترتیب باید به تجهیزات به ویژه پلت میل که از ارکان اصلی خط می‌باشد توجه بیشتری نمود. جهت حفظ ثبات کارکرد دستگاه و تضمین کارآیی آن، اپراتور باید اقداماتی جهت نگهداری پلت میل انجام دهد.

در ادامه به مجموعه‌ای از نکات مرتبط با نگهداری پلت میل در فصل تابستان می‌پردازیم که تا حد زیادی ثبات و طول عمر پلت میل و کارآیی تولید را بهبود می‌بخشد.

۱. اقدامات پیشگیرانه جهت تولید خوراک پلت در دمای بالای محیط

زمانی‌ که پلت میل در محیطی با دمای بالا کار می‌کند مستعد خرابی غیرعادی بدلیل دمای بالای دستگاه است. دمای بالای هوا در داخل و خارج کارگاه کمکی به دفع گرمای دستگاه نمی‌کند. همچنین دمای بالای جعبه دنده پلت میل مشکلات ناشی از اکسیداسیون و هیدرولیز حاصل از روغن کاری را تسریع می‌کند و در نتیجه اثر روغن‌کاری را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، بالا بودن بیش از حد درجه حرارت منجر به کوتاه شدن عمر درزگیر روغن و نشتی روغن می‌شود که بر عملکرد تجهیزات اثر می‌گذارد. در فصل تابستان محیط و تجهیزات کارگاهی باید به درستی خنک شوند. در صورت لزوم می‌توان از یک فن خنک‌کننده بزرگ برای خنک کردن جعبه دنده پلت میل استفاده کرد.

همزمان برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار بر روی محفظه موتور، بدنه ماشین باید تمیز نگه داشته شود. در صورت نبود مدیریت صحیح، نمی‌توان به طور منظم دستگاه را تمیز کرد یا قطعه‌ای را در موتور و جعبه دنده قرار داد. این عوامل بر دفع گرمای دستگاه و موتور تاثیر می‌گذارند و احتمال خرابی را بالا می‌برند.

از طرف دیگر، کار کردن طولانی مدت اپراتورها با تجهیزات در کارگاه، آنها را مستعد خستگی و گرمازدگی می‌کند و در نتیجه احتمال بروز حادثه افزایش می‌یابد. در این راستا، شرکت‌های تولید خوراک باید داروهای پیشگیری از گرمازدگی داشته باشند و اقداماتی جهت جلوگیری از گرمازدگی اپراتورها و خنک نگه داشتن محیط کار انجام دهند. پرسنل باید مطابق با الزامات کارگاه، تجهیزات محافظ شخصی خود را بپوشند و روش‌های صحیح عملیاتی را بطور دقیق انجام دهند تا از عملکرد عادی و باثبات فرآیند تولید خوراک پلت شده اطمینان حاصل شود. این اقدامات جهت کاهش هزینه‌های نگهداری و بهبود کارآیی تولید خوراک پلت شده صورت می‌گیرد.

۲. تعمیر و نگهداری روزانه و منظم پلت میل

در فصل تابستان، تعویض و اضافه کردن روغن چرخ‌دنده باید مطابق با الزامات دفترچه راهنمای محصول انجام شود. توصیه می‌شود موتور اصلی با روغن چرخ‌دنده صنعتی L-CKC 220 روغن‌کاری شود. از روغن چرخ‌دنده صنعتی L-CKC 150 در مناطق با دمای پایین نیز می‌توان استفاده کرد. روغن با پایه لیتیومی برای روغن‌کاری توصیه می‌شود.

کارکنان کارگاه باید مطابق دستورالعمل تجهیزات عمل کنند. شرکت‌ها به کمک آموزش کارکنانی که با تجهیزات کار می‌کنند، مدیریت و بازرسی تجهیزات و بهبود قوانینی همچون تولید ایمن به دنبال طولانی کردن عمر تجهیزات هستند.

۳. میزان مناسب رطوبت مواد اولیه در فرآیند تولید در محیط با دمای بالا

مواد اولیه در فصل تابستان در انبار نگهداری می‌شوند. به دلیل گرمای هوا، مواد رطوبت خود را از دست می‌‌دهند. همچنین در فرآیند تولید خوراک، مواد اولیه در بخشی از فرآیند خرد کردن، آب خود را از دست می‌دهند. با کاهش رطوبت مواد اولیه قبل از فرآیند کاندیشن شدن مواد(پخت)، رطوبت مورد نظر حاصل نمی‌شود و تاثیر این فرآیند را کاهش می‌دهد. به این ترتیب در نهایت میزان ژلاتینه شدن و کیفیت فرم‌گیری خوراک پلت شده کاهش می‌یابد.

سه عامل در ژلاتینه شدن مواد رطوبت، دما و زمان هستند و حیاتی‌ترین عامل میزان رطوبت در فرآیند کاندیشن شدن مواد(پخت) است که بایستی حدود ۱۶ درصد باشد. اگر میانگین رطوبت مواد اولیه کمتر از ۱۲ درصد باشد، رطوبت فرآیند پخت به ۱۵ درصد نمی‌رسد. می‌توان با تغییر تنظیمات دستگاه کاندیشنر، ضمن کاهش فشار بخار، افزایش رطوبت موجود در بخار یا اسپری کردن آب به طور مستقیم در دستگاه کاندیشنر زمان فرآیند کاندیشن شدن مواد (پخت) را افزایش داد و رطوبت مواد اولیه را بالا برد. در این حالت آب می‌تواند تا حدی جذب شود و اثر زمان محقق می‌شود.

نتیجه‌گیری: پلت میل دستگاه اصلی در فرآیند تولید هرکارخانه خوراک است و استفاده و نگهداری از آن باید بر أساس دستورالعمل دستگاه انجام شود. در رابطه با استفاده و نگهداری از پلت میل در تابستان، چه نکات و پیشنهادات دیگری دارید؟ در پایان این مقاله   با ما به اشتراک بگذارید.